نقد و بررسی اپل

آیفون 13 پرو مکس شاهکار جدید اپل را بیشتر بشناسید

آیفون 13 پرو مکس

گوشی آیفون 13 پرو مکس

آیفون 13 پرو مکس، همه آن چیزی است که از یک گوشی هوشمند می‌خواهید. پرچمداری فوق‌العاده که از یک صفحه نمایش با نرخ نوسازی 120 هرتز برخوردار است و به واسطه چیپست قدرتمندی که دارد، سریع‌ترین عملکرد و بهینه‌ترین مصرف انرژی را در بین سایر رقبا ارائه می‌کند.

ابعاد و رزولوشن نمایشگر: 6.7 اینچی، 2778 در 1284 پیکسل، تراکم پیکسلی 458ppi، نرخ نوسازی تطبیقی 120 هرتز، پردازنده: A15 بایونیک، دوربین: عریض، فوق عریض، تله فوتو و سلفی 12 مگاپیکسلی، بزرگنمایی اپتیکال 3 برابری و دیجیتالی 15 برابری، رنگ‌بندی: گرافیت، طلایی، نقره‌ای، آبی، ابعاد دستگاه: 6.3 در 3.1 در 0.3 اینچ، دارای استاندارد مقاومتی IP68، وزن: 240 گرم، طول عمر باتری: 12 ساعت و 16 دقیقه. برای خرید گوشی کلیک کنید.

دوربین‌های به کار رفته در آیفون 13 پرو مکس هستند که آن را از سایر پرچمدارها متمایز می‌کنند. شما می‌توانید با کمک حالت Cinematic mode به ویدئوهای خود جلوه بوکه اضافه کنید، سبک عکاسی خودتان را انتخاب کنید و با کمک حالت ماکرو که از دوربین فوق عریض استفاده می‌کند، عکس‌هایی کلوز آپ از سوژه‌های خود ثبت کنید.

گوشی آیفون 13 پرو مکس
گوشی آیفون 13 پرو مکس

طراحی و رنگ‌های آیفون 13 پرو مکس

ناچ کوچک‌تر شده اما کمی سنگین‌تر از آیفون 12 پرو مکس است. رنگ گرافیت، طلایی، نقره‌ای، آبی که هر کدام جذابیت خاصی دارند. لبه‌های صفحه نمایش در آیفون 13 پرو مکس دقیقا مشابه هم رده نسل قبلی آن، کاملا تخت بوده اما کمی متفاوت به نظر می‌رسند. یکی از دلایل این تفاوت، وجود ماژول دوربین بزرگ‌تر در آیفون 13 پرو مکس است. بیرون زدگی دوربین در نسل جدید آیفون‌های 13 یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌ها محسوب می‌شود. 

وزن آیفون 13 پرو مکس 240 گرم بوده و از پرچمدار نسل قبلی سنگین‌تر است. استفاده از باتری بزرگ‌تر می‌تواند وزن بالاتر آن را توجیه کند. از طرفی، ناچ نمایشگر آیفون 13 پرو مکس معادل 20 درصد کاهش پیدا کرده، با این حال فناوری فیس آیدی (تشخیص چهره) همچنان وجود دارد.

هرچند وجود ناچ کوچک‌تر یک پیشرفت به شمار می‌رود اما همچنان خبری از صفحه نمایش یکپارچه نیست. تنها ایراد مهمی که می‌توان از نسل جدید آیفون 13 گرفت، نبود حسگر اثر انگشت است. بخصوص در زمانی که پوشیدن ماسک یکی از لازمه‌های حضور در اجتماع است.

آیفون 13 پرو مکس ناچ (تورفتگی بالای صفحه نمایش)
آیفون 13 پرو مکس ناچ (تورفتگی بالای صفحه نمایش)

صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس

بزرگ‌ترین تغییر آیفون 13 پرو مکس و حتی بزرگ‌ترین تغییر در رویه کمپانی اپل به سری جدید صفحه نمایش “پروموشن” آیفون‌های 13 پرو و پرو مکس مربوط می‌شود. صفحه نمایش 6.7 اینچی آیفون 13 پرو مکس می‌تواند نرخ نوسازی خود را به صورت پویا از 10 هرتز تا 120 هرتز تغییر دهد.

این امر عملکرد روان دستگاه و انیمیشن‌های رابط کاربری را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این موارد، خوانایی متون در نمایشگر آیفون 13 پرو مکس هنگام اسکرول کردن بیشتر شده و به نوعی واکشن‌پذیرتر شده است. از طرف دیگر برخی از برنامه‌ها با نرخ نوسازی متغیر دستگاه سازگار نبوده و نمی‌توانند در نرخ نوسازی 120 هرتز اجرا شوند. اپل در این رابطه عنوان کرده است که بزودی مشکل مربوطه را طی یک بروزرسانی رفع خواهد کرد. 

یکی دیگر از تغییرات چشمگیر در گوشی آیفون 13 پرو مکس بهبود روشنایی صفحه نمایش است. روشنایی صفحه زمانی که حالت تطبیقی غیرفعال است، معادل 837 نیت  بوده اما در صورت فعال بودن حالت تطبیقی، روشنایی صفحه به 1038 می‌رسد. این در حالیست که روشنایی صفحه آیفون 12 پرو مکس با حالت تطبیقی غیرفعال، 654 نیت است. در طرف دیگر حداکثر روشنایی گلکسی اس 21 اولترا تنها 821 نیت است. صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس حتی در صحنه‌های با نور کم نیز می‌تواند جزئیات قابل قبولی را به نمایش بگذارد و روشنایی بالاتر صفحه نمایش باعث شده تا حتی خوانایی آن در زیر نور مستقیم خورشید بهبود پیدا کند.

آیفون 13 پرو مکس صفحه نمایش
آیفون 13 پرو مکس صفحه نمایش

دوربین‌های آیفون 13 پرو مکس

دوربین‌های آیفون 13 پرو مکس نسبت به نمونه‌های نسل قبل، جلوه بزرگ‌تری به خود گرفته‌اند. این مسئله به سنسورهای به کار رفته در سری جدید آیفون 13 پرو مکس برمی‌گردد. اندازه پیکسل‌های سنسور دوربین اصلی معادل 1.9 میکرومتر بوده که نسبت به آیفون 12 پرو مکس با اندازه 1.7 میکرومتر، ارتقا پیدا کرده است.

گشودگی دیافراگم f/1.5 آن نیز باعث شده تا 49 درصد نور بیشتری را نسبت به آیفون 12 پرو مکس از خود عبور دهد. در طرفی دیگر دوربین فوق عریض با گشودگی دیافراگم بالاتر f/1.8 (گشودگی دیافراگم آیفون 12 پرو مکس معادل f/2.4 است)، علاوه بر میدان دید گسترده‌تر، می‌تواند تصاویر روشن‌تری را نیز ثبت کند.

قابلیت بزرگنمایی نیز در آیفون 13 پرو مکس ارتقا پیدا کرده است. پرچمدار جدید اپل از قابلیت بزرگنمایی اپتیکال 3 برابری برخوردار است. این در حالیست که آیفون 12 پرو مکس بزرگنمایی اپتیکال 2.5 برابری را ارائه می‌کند. ثبت تصاویر ماکرو یکی دیگر از قابلیت‌هایی به شمار می‌رود که اپل به دوربین فوق عریض آیفون‌های سری پرو اضافه کرده است.

با کمک این قابلیت شما می‌توانید سوژه مورد نظر خود را حتی در فاصله 2 سانتی‌متری نیز ثبت کنید. قابلیتی که آیفون 12 پرو مکس نمی‌تواند ارائه کند. یکی دیگر از قابلیت‌ها جدید دوربین آیفون 13، اضافه شدن حالت‌های مختلف عکاسی است. شما می‌توانید با کمک این قابلیت، جلوه جدیدی را به عکس‌های خود اضافه کنید. این حالت‌ها شامل مواردی مانند میزان سایه روشن، گرمی و سردی، کنتراست بالا، استاندارد و پویا می‌شوند. انتخاب هر کدام تماما به سلیقه شما در عکاسی برمی‌گردد.

آیفون 13 پرو مکس دوربین
آیفون 13 پرو مکس دوربین

ویدئو و ویژگی جدید حالت سینماتیک (Cinematic mode)

  • حالت سینماتیک صحنه‌ها را با فوکوس و بوکه خودکار ثبت می‌کند
  • پشتیبانی از فرمتProRes جهت ویرایش حرفه‌ای‌تر

حالت ویدئویی سینماتیک در آیفون 13 پرو مکس به شما حس یک کارگردان سینمایی را می‌دهد. این قابلیت می‌تواند به ویدئوی شما جلوه بوکه اضافه کند. از طرفی به طور خودکار فوکوس دوربین را بر اساس آنچه درون کادر دوربین وجود دارد، بر روی چندین سوژه متمرکز می‌کند. 

آیفون 13 پرو مکس حالت سینماتیک
آیفون 13 پرو مکس حالت سینماتیک

عملکرد

آیفون 13 پرو مکس و حتی تمام اعضای آیفون 13، عملکرد سریع و قدرتمند خود را مدیون چیپست فوق سریع A15 بایونیک اپل هستند. به لطف این چیپست قدرتمند، آیفون 13 پرو مکس لقب سریع‌ترین گوشی هوشمند جهان را از آن خود کرده است. طی تست‌های بنچ‌مارک نیز چیپست A15 بایونیک کمپانی اپل توانسته به راحتی حریفان پرچمدار خود را از گردونه مسابقات حذف کند.

آیفون 13 پرو مکس با تراشه A15 بایونیک
آیفون 13 پرو مکس با تراشه A15 بایونیک

طول عمر باتری و نحوه شارژ

  • طول عمر باتری این پرچمدار در بین بهترین‌های مارکت قرار دارد
  • سرعت شارژ همچنان به 20 وات محدود شده و خبری از پورت USB تایپ C نیست

آیفون 13 پرو مکس به لطف باتری بزرگ‌تر و سایر بهینه‌سازی‌ها، توانسته در بخش سنجش باتری، عملکرد فوق‌العاده‌ای را رقم بزند. طی تست‌های انجام گرفته، آیفون 13 پرو مکس توانست رکورد 12 ساعت و 16 دقیقه وبگردی با شبکه فایو جی را به دست آورد. این در حالیست که روشنایی نمایشگر نیز بر روی 150 نیت تنظیم شده بود. این اعداد برای آیفون 12 پرو مکس و گلکسی اس 21 اولترا به ترتیب 10 ساعت:53 دقیقه و 11 ساعت:25 دقیقه هستند.

با این حال در مورد سرعت شارژ ،حرفی برای آیفون 13 پرو مکس باقی نمی‌ماند. این پرچمدار در 30 دقیقه تنها به 50 درصد شارژ می‌رسد، زمانی که برای وان پلاس 9 پرو و شیائومی 11 تی پرو کافیست تا به شارژ کامل 100 درصد برسند. شارژ بی‌سیم مگ‌سیف نیز می‌تواند تنها 15 وات را در اختیار آیفون 13 پرو مکس قرار دهد که رقم بسیار پایینی است. 

آیفون 13 پرو مکس شارژر
آیفون 13 پرو مکس شارژر

سیستم عامل: iOS 15

در ابتدا باید عنوان کنیم که  iOS 15 تافته جدا بافته‌ای از نسل قبلی خود یعنی iOS 14 نیست. در واقع نسخه جدید به برخی امکانات و قابلیت‌های کاربردی جدید مجهز شده است. از جمله تغییرات سیستم عامل iOS 15 می‌توان به مواردی مانند اپلیکیشن فیس تایم بهبود یافته، اشتراک گذاری ویدئو یا موسیقی با دوستان و در نهایت قابلیت مشاهده محتوای به اشتراک گذاشته شده در برنامه پیام‌رسان اشاره کرد. 

تغییر جذاب دیگر این سیستم عامل، قابلیت جدید Focus feature است. این قابلیت برای شما امکانی را فراهم می‌کند که اعلان‌های خود را بر اساس کاری که انجام می‌دهید، فیلتر کنید. از طرفی اعلان‌ها نیز ساده‌تر شده و نمای خلاصه‌تری به خود گرفتند و کمتر باعث سردرگمی کاربر می‌شوند. 

سایر ویژگی‌های جدید iOS 15 شامل مرورگر سافاری بازطراحی شده، اپلیکیشن هواشناسی با قابلیت‌های کامل‌تر، برنامه نقشه بهبود یافته و در نهایت قابلیت Live Text می‌شوند. Live Text، قابلیتی شبیه گوگل لنز بوده و می‌تواند متن‌ها را از طریق دوربین شناسایی و تشخیص دهد. 

آیفون 13 IOS 15
آیفون 13 IOS 15

جمع بندی

آیفون 13 پرو مکس، یک گوشی هوشمند همه چیز تمام است. این گوشی هوشمند تمام معیارهای یک پرچمدار را دارد. از جمله پیشرفت‌هایی که در آیفون 13 پرو مکس در مقایسه با نسل قبلی آن مشاهده می‌کنیم شامل مواردی مانند دوربین قدرتمند با قابلیت‌های جدید فیلم‌برداری، چیپست سریع‌تر، صفحه نمایش با نرخ نوسازی 120 هرتز و عملکرد فوق‌العاده باتری می‌شود. 

با همه این اوصاف امیدواریم که اپل از ویژگی‌هایی نظیر توان شارژ بالاتر، صفحه نمایش یکپارچه بدون ناچ (فرورفتگی بالای صفحه نمایش) و دوربین‌هایی با بیرون زدگی کمتر برای سری جدید آیفون 14 بهره ببرد. البته شما می‌توانید با خرید نسخه کوچک‌تر و ارزان‌تر آیفون 13 پرو مکس یعنی آیفون 13 پرو، از تمام قابلیت‌های نسخه پرو مکس نیز لذت ببرید.

آیفون 13 پرومکس در بانیکان
آیفون 13 پرومکس

مزایا و معایب

مزایا:

  • دوربین‌های فوق‌العاده
  • عملکردی بی‌نظیر
  • حالت ویدئویی سینماتیک
  • صفحه نمایش روشن‌تر
  • طول عمر باتری تحسین برانگیز

معایب:

  • سرعت شارژ نسبتا پایین در مقایسه با رقبا
  • حالت ویدئویی سینماتیک به رزولوشن 1080p محدود شده است

مطالب مرتبط