نقد و بررسی شیائومی

شناخت بیشتر شیائومی Mi 10T Pro 5G (بخش 1)

گوشی Mi10T Pro 5G

شیائومی، می 10 تی پرو 5جی را با هدف ارائه دوربین اصلی با کیفیت، صفحه نمایش خوب و سرعت بالا طراحی کرده است

می 10 تی پرو 5جی  ثابت می‌کند که نیازی به هزینه بیش از حد برای گوشی‌های هوشمند پرچمدار ندارید. همراه بانیکان باشید تا این گوشی جدید شیائومی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

می 10 تی پرو 5جی با صفحه نمایش زیبا، شفاف و فوق العاده روشن 144 هرتز، عملکرد سریع، عمر باتری قوی و دوربین‌های همه کاره، تقریباً برای هر کسی که به دنبال اپل، گوگل و سامسونگ است، گزینه ای عالی است. برای مشاهده کلیک کنید.

می 10 تی پرو 5جی در جعبه‌ای کم حجم عرضه می‌شود که در داخل آن خودِ گوشی و یک قاب شفاف دارد که تقریباً یک سوم آن شفاف و دو سوم آن مه آلود است که روی آن مارک شیائومی بسیار ناخوشایند است، که قطعاً هر کس را برای استفاده از آن منصرف می‌کند، اما خب یک قاب رایگان با کیفیت بالا است که از پشت و کناره‌های گوشی در برابر خط و خش محافظت می‌کند.

در داخل جعبه یک ابزار خروج سیم کارت و یک آداپتور USB Type-C-to-headphone وجود دارد که با توجه به اینکه امروزه برخی از تولید کنندگان حتی به شما شارژر نمی‌دهند بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، همچنین یک شارژر سریع 33 واتی و یک کابل شارژ USB Type-C نیز داخل جعبه قرار دارد.

محتویات جعبه شیائومی Mi 1`0T Pro 5G بانیکان
محتویات جعبه شیائومی Mi 1`0T Pro 5G

طراحی

قسمت جلویی و پشتی شیائومی می 10 تی پرو 5جی، از جمله لنزهای دوربین، همگی با شیشه گوریلا گلس 5 پوشانده شده‌اند. اما در قسمت پشت لکه‌ها و اثر انگشت‌ بر جای می‌ماند، می‌توانست بهتر باشد اما در هر صورت، می 10 تی پرو 5جی محکم به نظر می‌رسد و کیفیت ساخت آن فوق العاده است.

گوشی، فوق العاده سبک یا نازک نیست زیرا دارای یک باتری بزرگ 5000 میلی آمپر ساعتی است. وزن این گوشی 218 گرم و ضخامت آن 9.33 میلی‌متر است، بنابراین افرادی که از تلفن‌های باریک و سبک استفاده می‌کنند متوجه تفاوت می‌شوند. در مقابل، کسانی که اغلب از تلفن‌های باتری بزرگ استفاده می‌کنند باید با این وزن راحت باشند. این یک تعادل کامل بین طراحی زیبا و ظرفیت بالای باتری است.

طراحی شیائومی Mi 10T Pro 5G
طراحی شیائومی Mi 10T Pro 5G

این تلفن دارای لبه‌های گرد است و احساس خوبی در دست دارد، دکمه پاور (همچنین حسگر اثر انگشت) در سمت راست تلفن قرار دارد، جایی که انگشت شست شما به طور طبیعی در آن قرار می‌گیرد، البته اگر راست دست باشید. کلیدهای تنظیم صدا دقیقاً بالای آن قرار دارند و احساس اطمینان و در دسترس بودن را القا می‌کنند.
تنها عنصر طراحی قابل توجه در پشت گوشی، ماژول دوربین است که بسیار بزرگ است اما اگر دوربین‌های داخلی عالی باشند مطمئنم که اکثر ما با آن راحت خواهیم بود. در واقع ماژول دوربین به طرز واقعا جالب و متمایزی طراحی شده است و به می 10 تی پرو 5جی شخصیت می‌بخشد. می 10 تی پرو 5جی در سه رنگ مشکی کیهانی، نقره‌ای مهتابی و آبی شفق قطبی عرضه می‌شود.

شیائومی Mi 10T Pro 5G لبه‌های گوشی
شیائومی Mi 10T Pro 5G لبه‌ها

صفحه نمایش

می 10 تی پرو 5جی دارای صفحه نمایش 6.67 اینچی است. ممکن است OLED نباشد اما پنل LCD بسیار چشمگیر است.

با رزولوشن 2400 در 1080 و تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر اینچ همه چیز روی آن زیبا و شفاف به نظر می‌رسد. این صفحه نمایش همچنین دارای فناوری AdaptiveSync شیائومی است که به طور پویا میزان تازه سازی صفحه را تنظیم می‌کند که می‌تواند تا 144 هرتز افزایش یابد بنابراین رابط MIUI و همچنین بازی‌ها و برنامه‌هایی که از نرخ تازه سازی بالا پشتیبانی می‌کنند بسیار روان به نظر می‌رسند.

این قطعاً ارتقا قابل توجهی از صفحه نمایش استاندارد 60 هرتز است. و اگر این به اندازه کافی چشمگیر نباشد، صفحه نمایش با پشتیبانی از HDR10 (ویدئو با دامنه پویایی بالا) همراه است و می‌تواند حداکثر روشنایی را به 673 نیت برساند.

صفحه نمایش می 10 تی پرو 5جی فوق‌العاده به نظر می‌رسد، با رنگ‌های واقعی، کنتراست عالی، وضوح و حتی در زیر نور مستقیم خورشید به خوبی قابل مشاهده است.

و نکته آخر اینکه اگر از نمایشگرهای خمیده خوشتان نمی آید، خوشحال می‌شوید که بدانید این صفحه تخت است. اگر گزینه نمایش همیشه روشن وجود داشت، خوب بود اما این مورد وجود ندارد. همچنین یک چراغ اعلان در کنار هدفون وجود دارد.

صفحه نمایش شیائومی Mi 10T Pro 5G
صفحه نمایش شیائومی Mi 10T Pro 5G

دوربین

ماژول دوربین در پشت گوشی می 10 تی پرو 5جی دارای سه دوربین است. به ترتیب 108، 13 و 5 مگاپیکسل هستند. دوربین اصلی 108 مگاپیکسل یک سنسور با لرزشگیر اپتیکال و زوم دیجیتال تا 30 برابر است، دوربین 13 مگاپیکسلی دارای زاویه فوق عریض با FOV 123 درجه و دوربین 5 مگاپیکسلی برای عکس‌های ماکرو است.

دوربین سلفی با یک سوراخ پانچ کوچک و کاملاً بدون مانع در سمت چپ بالای صفحه نمایش قرار گرفته است، هیچ چیزی سد راه نمی‌شود و اغلب فراموش می‌شود که حتی آنجا قرار دارد.

برنامه دوربین می 10 تی پرو 5جی مملو از ویژگی‌ها و سفارشی سازی است. HDR خودکار به طور پیش فرض فعال است و همچنین می‌توانید ویژگی AI را فعال کنید که هدف آن تنظیم عکس شما با توجه به صحنه است.

همچنین فیلترهای رنگی و “Beautify”را داریم، ویژگی‌ای که می‌تواند صورت شما را کمی تغییر داده یا پوست شما را صاف کند که به طور پیش فرض روشن است. وجود چنین فیلترهایی می‌تواند بسیار محبوب باشند. برنامه دوربین همچنین دارای یک “حالت حرفه‌ای” است که به شما امکان می‌دهد تعادل رنگ سفید، ایزو و موارد دیگر و “حالت پرتره” را به صورت دستی تنظیم کنید.

از فاصله مناسب (نزدیک به سوژه)، عکس‌های پرتره بسیار عالی به نظر می‌رسند، با نزدیک شدن سوژه به طور کامل پس‌زمینه به صورت خودکار محو می‌شود. عکس‌های دوربین اصلی با تنظیمات پیش فرض و به طور کلی زیبا و واضح به نظر می‌رسند، با رنگ‌های طبیعی و HDR خودکار که باعث می‌شود آسمان روشن زیاد رنگ پریده نباشد.

دوربین شیائومی Mi 10T Pro 5G
دوربین شیائومی Mi 10T Pro 5G

عکس‌های دوربین اصلی

در شب، هنگام گرفتن عکس گوشی را کمی ثابت نگه دارید تا بتوانید تا حد امکان نور بیشتری بگیرید و صحنه را پردازش کنید، نتیجه چشمگیر است. هنگام عکاسی تا 30 برابر زوم دیجیتال در دسترس است که از 5 برابر شروع به تار شدن می‌کند؛ این مسأله قابل انتظار است زیرا آنچه تلفن انجام می‌دهد فقط بزرگنمایی عکس است.

زوم 2 برابر بسیار واضح به نظر می‌رسد، که احتمالاً بخاطر آن 108 مگاپیکسل است. عکس‌های دوربین فوق عریض رنگ‌های طبیعی دارند، اما به اندازه عکس‌های دوربین اصلی واضح نیستند، به نظر می‌رسد این امر در مورد بسیاری از گوشی‌ها صادق است؛ در هر صورت با دوربین فوق عریض منظره‌ی بیشتری از دوربین اصلی عکسبرداری می‌کند.

در نهایت اجازه دهید در مورد دوربین ماکرو صحبت کنیم، که کمترین مگاپیکسل را دارد. دوربین ماکرو در اینجا به احتمال زیاد اولویت آخر بوده، فقط برای افرادی که ممکن است بخواهند برای عکس‌های بیرون از خانه، این کار را انجام دهند. در جلو گوشی، یک دوربین سلفی هست که باید اکثر کاربران را راضی کند؛ چهره شما با جزئیات خوب، به ویژه در نورپردازی مناسب ثبت خواهد شد.

روی پس زمینه‌های دورتر از سوژه مقدار کمی تاری اعمال می‌شود اما با این حال برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی دوربین سلفی به خوبی عمل می‌کند. بیایید در مورد ویدیو صحبت کنیم با گوشی شیائومی می 10 تی پرو 5جی می‌توانید تا حداکثر 4K و 60FPS (فریم بر ثانیه) فیلم ضبط کنید.

به طور معمول اگر دوربین را زیاد حرکت ندهید، ضبط ویدئوها با وضوح انجام می‌گیرد که بسیار خوب است اما اگر مثلاً در حال راه رفتن یا دویدن هستید، ضبط فیلم می‌تواند بسیار عجیب و غیر طبیعی به نظر برسد. حداقل هنگام فیلمبرداری با کیفیت  4K و 60FPS اینطور است. در حالت پیش فرض فیلم‌برداری 1080p با 30FPS، ثبات تصویر بسیار قابل توجه است. فوکِس خودکار دوربین بر روی اجسام در حال حرکت نیز بسیار سریع و چشمگیر است.
رنگ‌ها، در فیلم‌برداری طبیعی به نظر می‌رسند. فیلم‌برداری با وضوح 4K و 1080p واضح و دقیق است. ویدئوهای دوربین فوق عریض اگرچه دارای کنتراست قوی‌تر و رنگ‌های کمی خاموش هستند، نیز با کیفیت هستند.

برای فیلم‌برداری با لنز فوق عریض، برای روشنایی طبیعی به آسمانی روشن و صاف نیاز دارید و همچنین شایان ذکر است که این تلفن همراه می‌تواند  240FPS  آهسته فیلم برداری کند، که کیفیت فوق‌العاده‌ای ندارد ولی کماکان فریبنده است؛ می‌توان حدس زد که بسیاری از کاربران با این قابلیت، بازی سرگرم کننده‌ای را برای خود پیدا خواهند کرد.

عکس‌های دوربین اصلی شیائومی Mi 10T Pro 5G
عکس‌های دوربین اصلی شیائومی Mi 10T Pro 5G

مطالب مرتبط