نقد و بررسی اپل

نگاه موشکافانه به طراحی و کیفیت ساخت گوشی آیفون 12 (بخش 2)

گوشی آیفون 12

در این مقاله‌ی بانیکان خواهید خواند که نسل دوازدهم آیفون بهترین ویژگی سری 4 و 5 آیفون را استفاده کرده و در کنار آن جدیدترین ویژگی‌ها با کیفیت ساخت مستحکم به مراتب بیشتر را قرار داده است.

آیفون 12 یک گوشی هوشمند با فریم فلزی و دو پنل شیشه‌ای مانند بسیاری از آیفون‌های قبلی است. اما با آن که این گوشی ممکن است یکی از سبک‌ترین پرچم‌دارهای مدرن باشد، ولی همچنین جزو محکم‌ترین گوشی‌های هوشمند تا به امروز محسوب می‌شود.

دلمان برای این فریم تخت و قرارگیری راحت آیفون در دست تنگ شده بود و چندین سال امیدوار به دیدن یک آیفون تخت بودیم و سرانجام 4 مدل از آن تولید شده است. برای خرید گوشی‌های آیفون کلیک کنید.

اپل مجدداً با کورنینگ همکاری کرده است تا از سخت‌ترین شیشه ممکن روی یک گوشی استفاده کند و اسم آن را محافظ سرامیکی گذاشته‌اند. این شرکت کریستال‎‌های سرامیکی میکروسکوپی را در فرمول ساخت شیشه سال قبل قرار داده است تا شیشه جدید در برابر شکستن 4 برابر بیشتر مقاومت نشان دهد.

روی تمام پنل جلو را محافظ سرامیکی جدید پوشانده است و طبق قول اپل استحکام فوق‌العاده استثنائی را در تست‌های سقوط نشان داده است. این شیشه تقویت‌شده با یون است تا در برابر خراش بیشتر مقاومت کند و روی آن را روکش اولئوفوبیک پوشانده است تا سخت‌تر لک بیافتد.

بدنه آیفون 12
بدنه آیفون 12

پنل پشتی نیز احتمالا از شیشه کورنینگ ساخته شده است، ولی از فرمول سرامیکی جدید استفاده نمی‌کند و استحکام آن مانند شیشه جلو نیست.گرچه، بدون شک استحکام آن در حد گوریلا گلس است. آیفون 12 پنل جلو و عقب تخت و یک فریم آلومینیومی تخت جدید با ظاهر مات دارد که با یکی از رنگ‌های آبی، مشکی، سبز، قرمز و سفید رنگ شده است. روی این فریم لبه‌های تیز وجود ندارد و تغییر حالت به سمت طرفین شیشه‌ای فوق‌العاده یکدست و روان است.

بدنه آیفون 12
بدنه آیفون 12

ویژگی که با چشم دیده نمی‌شود، ولی همچنان مهم است دوام بیشتر در برابر آب است. آیفون 12 گواهینامه IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب دارد و براساس مشخصات رسمی اپل می‌تواند به مدت 30 دقیقه تا عمق 6 متر دوام آورد. این گوشی فوق‌العاده سبک، یکی از محکم‌ترین گوشی‌های بازار است و باید بابت آن اپل را تحسین کنیم.

ویژگی ضد آب آیفون  12
ویژگی ضد آب آیفون 12

آیفون 12 یک نمایشگر اولد 6.1 اینچی با دقت بالاتر و حواشی باریک‌تر در مقایسه با آیفون 11 دارد. استفاده از پنل‌های اولِد به جای ال ‌سی‌دی باعث شده تا در مقایسه با آیفون 11 به مقدار 5 میلی‌متر کوتاه‌تر، 4 میلی‌متر عرض کمتر و 1 میلی‌متر باریک‌تر باشد. وزن نیز با کاهش 30 گرم در مقایسه با نسل قبل به 164 گرم رسیده است!

نمایشگر اولِد جدید دقت بالاتر دارد و حواشی اطراف آن نیز تقریبا 20 درصد کمتر است. داخل بریدگی دوربین سلفی 12 مگاپیکسل و دوربین سه‌بعدی نوری قرار گرفته است. بلندگوی مکالماتی که بلندگوی دوم در سیستم استریو این گوشی است، بین این دو و حسگر دیده می‌شود.

نمایشگر آیفون 12
نمایشگر آیفون 12

روی پنل پشتی مجموعه دوربین دوگانه را می‌بینید. این مجموعه از یک شیشه مات مربعی تشکیل شده است که کمتر از 1 میلی‌متر از پنل پشتی برآمده است. داخل آن دو دوربین 12 مگاپیکسل عریض و فوق عریض به همراه فلاش ال‌ای‌دی دوتایی و یک میکروفون استریو قرار گرفته است.

اطراف هر دو دوربین را حلقه‌های فلزی پوشانده‌اند و تحت حفاظت شیشه عقیق قرار دارند. این بخش‌های فلزی 1 میلی‌متر بالاتر از شیشه مات مربعی شکل هستند. برآمدگی دوربین به شکلی نیست که گوشی آیفون 12 زمان قرارگیری روی سطح صاف به حالت تخت قرار نگیرد یا حداقل مقدار آن در حد گوشی‌های اخیر اندرویدی یا آیفون ایکس نیست.


تمام مدل‌های این گوشی به رنگ‌های مختلف زیاد لک می‌افتند، ولی به لطف روکش اولئوفوبیک سریعا پاک می‌شوند. گرچه، این لک‌ها روی مدل سفید رنگ کمتر دیده می‌شوند.

دوربین آیفون 12
دوربین آیفون 12

تمام آیفون‌های جدید با MagSafe برای استفاده از لوازم جانبی و شارژرها، سازگاری دارند. به لطف آهنرباها و قطعات فلزی که زیر پنل پشتی قرار گرفتند، حالا می‌توانید قاب‌های محافظ مغناطیسی، کیف پول، شارژرها و هر چیز دیگر را به صورت مغناطیسی روی پنل پشتی دستگاه‌های آیفون 12 جدید بچسبانید که همین ممکن است شما را برای خرید گوشی آیفون 12 ترقیب کند.

شارژر آیفون 12
شارژر آیفون 12

روی قسمت بالایی فریم تخت این گوشی چیزی دیده نمی‌شود، ولی در انتهای آن میکروفون، پورت لایتنینگ و بلندگوهای استریو قرار گرفته است.

خروجی‌های آیفون 12
خروجی‌های آیفون 12

در سمت چپ این گوشی دکمه بی‌صدا کردن، سوئیچ تنظیم حجم صدا و جایگاه خشاب سیم‌کارت با اندازه نانو است و در سمت راست تنها دکمه پاور وجود دارد.

لبه‌های آیفون 12
لبه‌های آیفون 12

گوشی آیفون 12 بسیار خوش‌دست است و کار با آن لذت بخش است. شکل جدید آن به همراه فریم مات و پنل‌های محکم نیز باعث می‌شود به خوبی در دست جا گیرد. تغییر قابل توجهی نسبت به طراحی سری آیفون 11 دارد که واقعا دل پسند است.

 طراحی  آیفون 12
طراحی آیفون 12

با آن که دو گوشی آیفون 12 و 12 پرو اندازه‌ی مشابهی دارند، ولی مدل آیفون 12، 25 گرم سبک‌تر است که علت آن می‌تواند سخت‌افزار بیشتر مدل آیفون 12 پرو باشد.

اندازه آیفون 12 و 12 پرو
اندازه آیفون 12 و 12 پرو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *