نقد و بررسی اپل

آیفون 13 را کامل بشناسید

آیفون 13

صفحه نمایش آیفون 13

افزایش روشنایی صفحه نمایش در مقایسه با نسل گذشته از کنتراست بالا و کیفیت رنگی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

پرچمدار جدید اپل از پنل‌های نمایشی Super Retina XDR استفاده می‌کند که همانند نسل گذشته از کیفیت خارق‌العاده و چشم نوازی برخوردار است. از جمله نقاط قوت پنل نمایشی آیفون 13 می‌توان به تفکیک رنگی بالا، عمق رنگ مشکی، دما مناسب رنگ‌ها و روشنایی فوق‌العاده آن اشاره کرد.

طبق گفته‌های مسئولان اپل، صفحه نمایش آیفون 13 در مقایسه با نسل گذشته خود 28 درصد درخشان‌تر شده است و روشنایی متوسط آن به 800 نیت رسیده است. برای خرید این محصول کلیک کنید.

این در حالیست که روشنایی متوسط آیفون 12 برابر با 600 نیت بود. البته این میزان افزایش روشنایی تنها در زیر نور خورشید قابل تشخیص است و در محیط‌های سرپوشیده چندان قابل توجه نیست. از دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش این گوشی می‌توان به پوشش 78.1 درصدی از طیف رنگی P3 اشاره کرد که در مقایسه با نسل گذشته قدری کمتر شده است.

در کنار تمام نکات مثبتی که در خصوص صفحه نمایش آیفون 13 وجود دارد، یک نقطه ضعف بزرگ هم قرار گرفته و آن عدم پشتیبانی از نرخ تازه سازی 120 هرتزی است. با وجود این که آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس هم‌ اکنون مجهز به قابلیت ProMotion یا نرخ تازه سازی تطبیقی هستند اما در نسخه‌های 13 و 13 مینی همچنان نرخ تازه سازی به 60 هرتز محدود شده است. با این حال نرخ تازه سازی 60 هرتزی عملکرد رضایت بخشی دارد و حرکت در میان منوها به صورت نرم و روان انجام می‌شود.

در مجموع پرچمدار جدید اپل در بخش صفحه نمایش کاملا مشابه با نسل گذشته می‌باشد و از کیفیت و کنتراست رنگی بسیار بالایی برخوردار است. مهم‌ترین تغییری که در مقایسه با آیفون 12 صورت گرفته است افزایش روشنایی می‌باشد و نبود نرخ تازه سازی 120 هرتزی در نسخه‌های 13 و 13 مینی، همچنان به عنوان نقطه ضعف برای این گوشی به شمار می‌رود.

صفحه نمایش آیفون 12
صفحه نمایش آیفون 13

دوربین آیفون 13

بخش دوربین، جایی که یکی از اصلی‌ترین تغییرات در آیفون 13 رخ داده است. این تغییرات از ظاهر و چیدمان لنزها آغاز می‌شود. با این حال بروز رسانی‌های ماژول دوربین آیفون 13 بیش از این‌هاست. برای آشنایی با تغییرات ماژول دوربین آیفون 13، در ابتدا به مشخصات دوربین‌ها  و سپس به بررسی تصاویر و بروز رسانی‌های نرم افزار دوربین خواهیم پرداخت.

دوربین اصلی آیفون 13 دارای رزولوشن 12 مگاپیکسلی است که از گشودگی دیافراگم f/1.6 برخوردار می‌باشد. همچنین اندازه پیکسل‌ها در این دوربین به 1.7 میکرومتر رسیده است که در مقایسه با نسل گذشته 47 درصد بزرگتر شده. علاوه‌بر این دوربین اصلی در آیفون 13 از سیستم لرزشگیر سنسور شیفت استفاده می‌کند که در گذشته تنها بر روی آیفون 12 پرو مکس قرار گرفته بود.

سیستم لرزشگیر سنسور شیفت برخلاف OIS دارای مکانیزم لرزشگیر بر روی سنسور دوربین است از این رو عملکرد به مراتب بهتری را ارائه می‌دهد. با این حال سیستم لرزشگیر سنسور شیفت به فضای بیشتری در مقایسه با سیستم OIS نیاز دارد به همین دلیل مسئولان اپل دوربین‌ها را در حالت مورب قرار داده‌اند.

حال نوبت به دوربین فوق عریض می‌رسد. این دوربین نیز همانند دوربین اصلی از رزولوشن 12 مگاپیکسلی برخوردار می‌باشد و گشودگی دیافراگم آن نیز برابر با f/2.4 می‌باشد. این دوربین از دامنه دید 120 درجه‌ای برخوردار است و هم‌اکنون قادر به فوکوس خودکار می‌باشد.

عملکرد دوربین فوق عریض در محیط‌های کم نور به واسطه استفاده از سنسور جدید و گشودگی بیشتر دیافراگم، بهبود چشمگیری داشته است. همچنین نویز تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض بسیار کاهش یافته؛ به طور کلی عملکرد هر دو دوربین در شرایط نوری نامساعد بسیار بهتر از نسل گذشته شده است و به لطف چیپست جدید سرعت فوکوس نیز افزایش یافته است.

دوربین آیفون 13
دوربین آیفون 13

حال که با مشخصات سخت افزاری دوربین آیفون 13 آشنا شدید وقت پرداختن به بخش نرم افزار است. اپل در سال جدید امکانات جدیدی را به نرم افزار دوربین پرچمداران خود اضافه کرده است که می‌تواند برای کاربران بسیار مفید باشد. یکی از تغییرات صورت گرفته در بخش دوربین اضافه شدن حالت Photographic styles می‌باشد.

حالت Photographic styles به کاربران این امکان را می‌دهد تا کنترل بیشتری بر روی عکس‌ها داشته باشند. این حالت، برخلاف فیلتر که بر روی کل تصویر اعمال می‌شود قادر است تا به صورت لایه‌ای عکس‌ها را مورد پردازش قرار دهد. کاربران با استفاده از این قابلیت قادر هستند تا تغییرات دلخواه خود را بر روی بخش‌های خاصی از عکس اعمال کنند.

کاربرانی که با دمای معمولی رنگ‌های ثبت شده با دوربین آیفون‌ها راضی نیستند می‌توانند با Photographic styles کنترل بیشتری روی این موضوع داشته باشند، بدون این که تغییری در بخش‌های دیگر اعمال شود.

به طور مثال یکی از گزینه‌هایی که در بخش Photographic styles وجود دارد rich contrast است. عکس‌های ثبت شده در این حالت شفاف‌تر و واضح‌تر از حالت عادی به نظر می‌رسند. همچنین کاربران می‌توانند میزان تاثیرگذاری هر یک از این گزینه‌ها را نیز کنترل کنند. البته نحوه استفاده از مودهای مختلف در نرم افزار دوربین چندان راحت نیست و گزینه‌های پیش فرضی وجود ندارد.

کاربران برای استفاده از حالت‌های مختلف در Photographic styles باید به صورت دستی آن‌ها را اعمال کنند و شدت آن‌ها را نیز تعیین کنند. با این حال دستگاه همواره آخرین تنظیمات شما را ذخیره خواهد کرد بنابراین کاربران هر دفعه مجبور به تعویض تنظیمات نخواهند بود.

یکی دیگر از بخش‌های مهمی که در آیفون 13 حائز اهمیت است، قابلیت‌های جدید اضافه شده در بخش فیلم برداری می‌باشد. کمپانی اپل در پرچمدارن آیفون 13 از قابلیت فیلم برداری جدیدی با عنوان Cinematic mode رونمایی کرد.

کاربران با استفاده از قابلیت Cinematic mode قادر هستند تا به صورت هوشمند میان سوژه‌های مختلف فوکوس کنند. همچنین کاربران می‌توانند پس از ضبط ویدیو در قسمت ویرایش، فوکوس میان سوژه‌های مختلف را به صورت دستی تنظیم کنند.

با این حال دو ایراد عمده به قابلیت Cinematic mode وارد است. اول این که فیلم برداری در این حالت تنها به کیفیت 1080P  و سرعت 30 فریم بر ثانیه محدود شده است و امکان فیلم برداری4K  وجود ندارد. مورد دوم که برخی از کاربران نسبت به آن شکایت دارند، عدم هوشمندی کافی Cinematic mode است. به گفته این کاربران در برخی از مواقع دوربین آیفون 13 در فوکوس کردن میان سوژه‌های مختلف کند عمل می‌کند.

همچنین گاهی اوقات سوژه‌های حاضر در تصویر را به خوبی شناسایی نمی‌کند. فارغ از بحث  Cinematic modeباید گفت که دوربین آیفون 13 در بخش فیلم برداری جایی برای گله کردن باقی نمی‌گذارد. کیفیت فیلم برداری گوشی‌های آیفون همواره زبان‌زد بوده و اپل با رونمایی از پرچمدار جدید خود توانسته بار دیگر این موضوع را ثابت کند. فیلم‌های ضبط شده با دوربین آیفون 13 با کاهش نویز و افزایش دامنه دینامیکی همراه بودند که در مقایسه با آیفون 12 پیشرفتی کوچک اما با ارزشی به حساب می‌آید.

قابلیت سینماتیک مود فیلمبرداری آیفون 13
قابلیت سینماتیک مود فیلمبرداری آیفون 13

پردازنده و سخت افزار

به طور کلی پردازنده‌های به کار رفته در آیفون‌ها یک یا دو سال جلوتر از رقبای اندرویدی خود هستند. این موضوع در خصوص پرچمدار جدید این شرکت و پردازنده A15 بایونیک نیز صدق می‌کند. همانطور که به خاطر دارید در سال گذشته خانواده آیفون 12 به لطف پردازنده A14  بایونیک موفق شدند تا لقب سریع‌ترین تراشه به کار رفته در گوشی‌های هوشمند را از آن خود کنند. این موضوع در سال جدید با پردازنده A15 بایونیک بار دیگر تکرار شد.

همانطور که به خاطر دارید با بررسی نتایج بنچمارک‌ منتشر شده از پردازنده A15 بایونیک به این نتیجه رسیدیم که این تراشه در مقایسه با نسل گذشته خود با بهبودهای جزئی همراه بوده. پردازنده A15 بایونیک در آیفون 13 همانند A14 بایونیک دارای CPU6هسته‌ای و GPU 4هسته‌ای می‌باشد که نشان می‌دهد سرعت پردازش پردازنده A15 بایونیک افزایش داشته است.

با این حال تفاوت اصلی میان A15 بایونیک و A14 بایونیک در موتور عصبی این پردازنده‌هاست. پردازنده A15 بایونیک دارای موتور عصبی 16 هسته‌ای می‌باشد. این در حالیست که نسل گذشته این تراشه دارای موتور عصبی 8 هسته‌ای بود. افزایش هسته‌های پردازشی باعث شده تا سرعت یادگیری ماشینی در A15 بایونیک به طرز چشمگیری افزایش بیابد. به طور کلی عملکرد آیفون 13 بسیار روان و پایدار است و این گوشی می‌تواند به راحتی از عهده پردازش‌های سنگین و اجرای برنامه‌های حجیم برآید.

پردازنده آیفون 13
پردازنده آیفون 13

باتری و شارژدهی

یکی دیگر از تغییرات بزرگی که در خانواده آیفون 13 به وجود آمده افزایش ظرفیت باتری و شارژدهی آن‌هاست. کمپانی اپل در مراسم رونمایی از آیفون 13 اعلام کرد که این گوشی در مقایسه با همتای پیشین خود با 1.5 ساعت عمر باتری بیشتر همراه خواهد بود. با این حال آزمایشات نشان داد که شارژدهی آیفون 13 بیشتر از آن چیزیست که مسئولان اپل اعلام کرده‌اند.

آیفون 13 مجهز به یک باتری 3240 میلی‌آمپر ساعتیست که به لطف بهینه سازی‌های نرم افزاری و پردازنده کم مصرف خود توانسته به میزان قابل توجهی در مقایسه با آیفون 12 بهبود یابد. طبق آزمایشات انجام شده پرچمدار جدید اپل قادر است تا 75 ساعت به صورت مداوم به پخش موسیقی بپردازد. همچنین در فعالیت‌های چند رسانه‌ای شارژدهی آیفون 13 به 19 ساعت افزایش پیدا کرده است. بنابراین می‌توان گفت که آیفون 13 می‌تواند به راحتی یک روز کامل را با کاربر همراه باشد.

در زمینه سرعت شارژ اما خبری از ارتقای چشمگیر نیست. آیفون 13 همانند نسل گذشته خود از فناوری شارژ سریع 20 واتی پشتیبانی می‌کند. همچنین با استفاده از شارژر بی‌سیم مگ سیف سرعت شارژ به 15 وات کاهش میابد. طبق آمار و ارقام منتشر شده از سوی اپل، کاربران با استفاده از شارژرهای 20 واتی قادر هستند تا شارژ آیفون 13 خود را در مدت نیم ساعت به 50 درصد برسانند. به طور کلی باید گفت که پرچمدار جدید اپل در بخش باتری و شارژدهی با ارتقای خوبی همراه بوده است. با این حال فناوری شارژ سریع 20 واتی چندان چشمگیر نیست و انتظار داشتیم اپل با قرار دادن باتری بزرگتر، فکری به حال سرعت شارژ نیز می‌کرد.

باتری و شارژدهی آیفون 13
باتری و شارژدهی آیفون 13

iOS 15

تمام اعضای خانواده آیفون 13 همراه با سیستم عامل iOS 15 وارد بازار شدند. به طور کلی سیستم عامل iOS 15 در مقایسه با iOS 14 تغییرات چندان زیادی نداشته و به نوعی می‌توان آن را نسخه بهینه شده‌ی iOS 14 دانست. با این حال چند ویژگی جدید به iOS 15  اضافه شده است که آن را کاربردی‌تر از iOS 14 می‌کند.

کمپانی اپل تمام اعضای خانواده آیفون 13 را با قیمتی مشابه با نسل گذشته معرفی کرد. با این حال مسئولان اپل حافظه داخلی در آیفون 13 را به 128 گیگابایت افزایش دادند که خبر خوبی به شمار می‌رود. با این اوصاف قیمت آیفون 13 برابر با 799 دلار خواهد بود. این در حالیست که در سال گذشته آیفون 12 با حافظه 64 گیگابایتی 799 دلار قیمت داشت. پس از آن نسخه 256 گیگابایتی از آیفون 13 قرار دارد که با برچسب قیمتی 899 دلار راهی بازار خواهد شد. در نهایت آیفون 13 با حافظه داخلی 512 گیگابایتی دارای قیمت 1099 دلاری خواهد بود.

آی‌اُاس 15 آیفون 13
IOS 15 آیفون 13

جمع‌بندی

به طور کلی می‌توان آیفون 13 را نسخه‌ای بروز شده و ارتقا یافته نسبت به آیفون 12 دانست. تغییرات اصلی که پرچمدار جدید اپل را در مقایسه با نسل گذشته متمایز کرده است شامل افزایش شارژدهی، دوربین بهتر با قابلیت فیلم برداری سینماتیک مود و صفحه نمایش روشن‌تر می‌شود. در کنار این موارد قدرت فوق‌العاده پردازنده A15 بایونیک نیز باعث شده تا آیفون 13 در مقایسه با گذشته سریع‌تر باشد.

با این حال سوال اصلی که ذهن کاربران را درگیر می‌کند ارزش خرید آیفون 13 است. در این جا کاربران به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول کاربرانی هستند که هم‌اکنون یکی از اعضای خانواده آیفون 11 یا آیفون 12 را در اختیار دارند. خطاب به این دسته از افراد باید گفت که تغییرات موجود در آیفون 13 چندان چشمگیر نبوده و این دسته از کاربران می‌توانند از خرید پرچمدار جدید اپل چشم‌پوشی کنند.

با این حال اگر از دارندگان آیفون‌های قدیمی‌تر هستید، آیفون 13 برای شما یک انتخاب مناسب خواهد بود. این گوشی به واسطه اندازه بزرگتری که نسبت به نسخه مینی دارد برای بیشتر کاربران یک گزینه مناسب به شمار می‌رود. همچنین ارتقاهای صورت گرفته در پرچمدار جدید اپل بدون شک برای این دسته از کاربران قابل لمس بوده و به محض روشن کردن دستگاه تغییرات رخ داده را احساس خواهند کرد.

آیفون 13 در بانیکان
آیفون 13

مطالب مرتبط